Sunday 26 January 2014

RUMPUT ISRAEL - TUMBUHAN LIAR UNTUK HILANGKAN BAU DURIAN

Assalamualikum W.B.T. dan Salam Sejahtera,

1. Semalam MokDah mengenali satu lagi tumbuhan liar yang agak menarik di tepi Karak Highway ketika berhenti untuk makan durian.

2. Bagi pekebun, tumbuhan yang dikenali dengan nama rumput israel (asystasia gangetica) atau ara songsang adalah merupakan tumbuhan liar yang mudah membiak dan dianggap menyusahkan.

3. Lazimnya para pekebun akan meracun tumbuhan ini tetapi bagi penternak ia adalah makanan kepada ternakan mereka seperti lembu, kambing dan juga arnab.

4. Apa yang MokDah diberitahu, daun ini juga ada khasiatnya, boleh digunakanuntuk mengubat luka akibat gigitan serangga dengan cara melumatkan daunnya dan menampalkannya pada tempat luka. Ada juga yang memakan pucuk daun ini untuk dijadikan ulam.

5. Penjual durian tepi Karak Highway itu juga mendapati daun israel ini berguna kepada pelanggannya dimana ia boleh menghilangkan bau durian ditangan dengan meramaskan daun tersebut.

6. MokDah dah cuba, memang betul bau durian tak lagi lekat ditangan setelah digosok dengan daun israel ini.

7. Sementara itu, bagi mereka yang membeli durian digerai tersebut, turut juga dibekalkan dengan daun israel ini untuk membantu mengurangkan bau durian agar tidak kuat merebak kedalam kereta. Caranya, durian itu dimasukan kedalam kotak  dan kemudian daun-daun tersebut diletakan menutupi durian tersebut sebelum ditutup.

8. Bau durian yang lekat ditangan dan merebak kedalam kereta memang selalu jadi masaalah bagi kita. Dengan itu cubalah gunakan duan isreal ini. @26.01.2014















No comments:

Post a Comment